Roadtrip. - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Lisa Jonas - WaarBenJij.nu Roadtrip. - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Lisa Jonas - WaarBenJij.nu

Roadtrip.

Blijf op de hoogte en volg Lisa

22 Juni 2013 | Verenigde Staten, Los Angeles

1. Palm springs
Na een kleine vakantie had ik tijd genoeg om me voor te bereiden op mijn roadtrip. Maar zoals alle vakanties zijn de laatste uren voor vertrek altijd het ergst. Alles honderd keer in en uitpakken 3 keer opnieuw naar de supermarkt ik bedoel je kent het. Rond 4 uur waren we dan ook klaar voor vertrek op naar de eerste stop; Palm Springs. Eerlijk gezegd is hier niet veel te zien. Het is hier echt heel erg warm rond de 44 graden niet echt weer om buiten rond te hangen. We hebben dan ook gauw een foto gemaakt van het standbeeld van Marilyn Monroe en daarna zijn we ergens binnen wat gaan eten.
De eerste nacht zijn we dan ook meteen in onze mini camper van gaan slapen. Door alle deuren open te laten zijn we de nacht redelijk doorgekomen ondanks het buiten nog steeds 38 graden was.

2. Las Vegas
Viva Las Vegas! Omdat ik dus al een keer in Vegas ben geweest, en het ook hier weer 40+ was, zijn we als eerste het zwembad gaan opzoeken. Verkoelend was het niet echt te noemen gezien het water van het zwembad bijna net zo warm was als een gewoon bad maar het was voor nu prima uit te houden.
Nadat de zon onder was zijn we de strip op gegaan. Om eerlijk te zijn is de 2e keer Las Vegas niet meer zo indrukwekkend als de 1e keer maar het blijft een geweldige stad. Zo zijn we nog gauw naar Caesar palace gegaan voor de nodige cadeautjes en een hapje gaan eten in New York New York. Ook al hebben we niet bijster veel gedaan ik was blij dat ik aam het eind van de avond gebroken in bed lag.

3. Grand Canyon
Voordat we vertrokken uit Las Vegas zijn we nog gauw de toeristische foto's gaan maken bij het Las Vegas sign en wat ik de vorige keer had gemist was een van de beroemde kapelletjes waar je kunt gaan trouwen. Na de nodige foto's waren we klaar om te gaan.
Ik vind dat als je een roadtrip in Californië gaat maken de Grand Canyon natuurlijk niet kan overslaan. Ik had al een aantal foto's gezien van mensen van EF dus kon stiekem niet wachten om het met mijn eigen ogen te zien.
Na de auto te hebben geparkeerd werd het tijd om de Grand Canyon te verkennen. En de beste manier is, al zeg ik het zelf, om er door heen te lopen. Iedere 5 minuten namen we uitbundig te tijd voor de foto's en te genieten van de omgeving. Het klinkt nogal suf maar ik kan niet uitleggen hoe het is om daar te zijn, zelfs niet met een foto. Het is zo mooi en indrukwekkend. Ik zou uren kunnen kijken zonder verveeld te zijn. Maar omdat ik terug wilde zijn voordat de zon onderging had ik daar helaas geen tijd voor. Na 3 uur gelopen te hebben zijn we ergens gaan zitten en gewacht totdat de zon onder ging.
Moe maar zeker voldaan gingen we naar de camping waar we zouden overnachten. Voordat we ons bed klaar gingen maken kwam ik bij het toiletgebouw een brief tegen waarop stond in groot en dik gedrukt letters dat ouders hun kinderen niet alleen mogen laten in het toiletgebouw met een afbeelding van een man die je liever niet in een donker steegje treft. Vervolgens stond er een horrorverhaal onder over een 11 jarig jongetje die nooit meer is gevonden nadat hij na enkele minuten al werd vermist door zijn vader. Ik stopte gauw met lezen en ben daarna terug gekeerd naar de auto. Aangezien ik niet echt een held ben en nogal snel bang ben van dit soort verhalen kon ik niet anders dan vertellen wat ik had gelezen. Niet het beste plan wat ik kon doen op dat moment, zo zat ik nog geen 5 minuten later met 3 bange meisjes opgesloten in een auto te bedenken wat voor een ramp scenario's konden gebeuren. Gelukkig hadden we nog onze held Nick die buiten voor de auto ging slapen dus als ze iemand wilde pakken was hij de eerste.

4. Lake Powell & Zion
Na onze korte maar heftige nacht vertrokken we om 7 uur smorgens richting Lake Powell. Dit is een natuurpark met een heel groot meer waar mensen met een boot rond kunnen varen. Het uitzicht is echt prachtig met helder blauw water en reusachtige rotsen aan horizon. Na een uurtje te hebben pootje gebaden waren we er al weer klaar mee. Die temperaturen zijn niet iets waar ik ooit aan kan wennen denk ik. Gelukkig hadden we nog meer op de planning staan, namelijk natuurpark "Zion". Het lijkt een beetje op de Grand Canyon maar dan anders. Zion lijkt wat meer groener en de bergen zijn kleiner en minder hoog naar mijn idee.

Gezien we gister nogal een korte nacht hadden gehad was mijn plan om vroeg naar bed te gaan. We hadden alvast alle bedden klaargemaakt zodat we dat niet in het donker nog hoefde te doen. Blijkbaar was het Nick zo goed bevallen dat hij weer in de buitenlucht ging slapen. Nog geen half uur nadat de bedden klaar waren was er een heuse kakkerlakken invasie. Ik heb nog nooit zoveel kakkerlakken gezien op 1 plek. Als ik eraan terug denk lach ik me nog dood. Ze waren in zijn bed, naast zijn bed, letterlijk overal. Als een idioot trapte Nick alle kakkerlakken dood, niet echt het beste plan om te doen maar goed ik had op dat moment geen ander beter plan. Er zat dus weinig anders op dat hij een andere slaapplek ging zoeken. Hij paste niet meer bij ons in de auto dus dat viel al af een van de andere oplossingen was dat hij op het dak ging slapen. Fingers crossed dat hij er niet vanaf zou vallen.

5. Valley of fire
Nick is still alive dus we kunnen door met de trip. Omdat er niet zoveel op het programma staat vandaag hadden we 's morgens genoeg tijd om op ons gemakje te doen. Zo zijn we door gereden naar een nieuw natuurpark "Valley of fire". Het was hier wederom zo warm en droog dat het voornamelijk rotsen waren. In alle kleuren van de regenboog, er was zelfs een rots die "the rainbow" werd genoemd en eentje die leek op een olifant. Omdat deze dag vooral bestaat uit autorijden hebben we verder niks anders gedaan dan rijden. Ik moet zeggen dat heel de dag in de auto doorbrengen net zo vermoeiend is als door de grand Canyon hiken. Maar ik mag nog steeds niet klagen morgen weer een nieuwe dag.

6. Sequioa national park
En we tikken weer een national park aan! De meeste hitte is voorbij dus dat betekent ook meer groen. De sequoia is een boomsoort die de grootste worden van de wereld. Althans dat is wat ze zeggen. Zo stonden de 2 grootste bomen van de wereld daar. Het hele park was bezaaid met immens grote bomen dus de allergrootste vielen bijna niet op. Maar toch was het best indrukwekkend om te zien, ook om te weten dat ze duizenden jaren oud zijn en de meeste hebben wel een paar bosbranden overleefd. De rest van de dag hebben we een beetje rondgereden. Het park is zo groot dat je de hele dag kan ronden rijden zonder 2 keer dezelfde plek te passeren, tenminste dat denk ik.

7. Yosemite
En we blijven maar gaan met de national parka maar moet toegeven Yosemite mag je niet missen. Omdat we maar beperkte tijd hebben vandaag kunnen we alleen de waterval zien.
Niet zo heel erg vind ik aangezien ik nu al wel een beetje genoeg national parks heb gezien. Het water wat uit de waterval komt is gesmolten sneeuw. Het idee dat daar nog steeds zoveel gesmolten sneeuw vandaan komt is best gek. Ik bedoel het is al half juni, tegen de tijd dat de sneeuw op is daar boven komt er alweer nieuw sneeuw.
Omdat we dus beperkte tijd hebben zijn we na de waterval maar gegaan. We gingen namelijk slapen bij vrienden van de hostfamily van Emilie en speciaal voor ons gingen we barbecuen. Dit was mijn eerste Amerikaanse barbecue, oké vooruit niet helemaal mijn eerste in Miami kregen we eens in de zoveel tijd ook een barbecue maar dat was met plastic hotdogs en in olie gedoopte hamburgers. Deze barbecue was bijna net zoals thuis maar dan anders. Zo hadden we kippenpoten, varkensvlees en een spies met groente en vlees eraan. Niet dat ik ze miste maar het verbaasde me dat er geen hamburgers en hotdogs waren. Toch wel iets typisch Amerikaans toch?
Na lekker gegeten te hebben was ik zo moe dat ik meteen daarna ben gaan slapen, omdat ze zo gastvrij waren mocht ik deze avond de bank beschouwen als mijn bed. Na nachten in de auto te hebben geslapen durf ik te wedden dat ik bij deze overal kan slapen.

8. San Francisco
Na heerlijk te hebben geslapen werden we gewekt door de huis parkiet. Mijn voorkeur gaat stiekem toch uit naar een wekker met een snooze functie. Maar gelukkig konden we deze ochtend rustig aandoen de volgende stop was namelijk San Francisco een uurtje rijden vanaf Sacramento waar we sliepen. Omdat iedereen al een keer in San Francisco was geweest behalve Kinga zijn we in een vogelvlucht door San Francisco gereden. Niet dat we geen tijd hadden om alles uitgebreid te bekijken maar meer omdat een zaterdag met een grote auto in San Francisco niet echt het beste idee is als je je auto ergens wilt parkeren zonder er minstens $15 voor te willen betalen. Zo zijn we door China town gereden voor wat Aziatische cultuur, fishermans warf gepasseerd voor een lunch, met volle maag doorgereden om een frisse neus te halen bij de golden gare bridge en het rondje afgemaakt bij de painted ladies en via market street doorgereden naar onze volgende slaapplek.

9. Santa Cruz
De naam klinkt veelbelovend al zeg ik het zelf. Ik beeld me een strandachtige stadje in met leuke boetiekjes om te winkelen. Het eerste wat ik zie is het strand en dat laat ik ze niet onopgemerkt voorbij gaan. Ik ga al bijna naar huis en wil nog wel eventjes een beetje aan mijn kleurtje werken zodat je kan zien dat ik niet in de regen heb geleefd de afgelopen 9 maanden. Dus zo blij als een kind gingen we toch naar het strand vandaag en het maakte me niks uit dat ik tussen de vliegen lag vanwege het aangespoelde zeewier.

Na een paar uurtjes waren we er al wel weer klaar mee en werd het tijd om het stadje te verkennen. Ik ben immers altijd wel in om te gaan winkelen, met een gedachte in mijn achterhoofd dat ik toch echt niks meer kan kopen vanwege mijn koffer gewicht.
Toen we het stadje binnenliepen zag het er uit als een uitgestorven stad. Ook al was het zondag en vaderdag is dat voor mijn geen reden om binnen te blijven. Na een stukje verder te zijn gelopen spotten we de eerste mensen en de eerste echte winkels. De meeste winkels zijn triftshops of vintage winkels. Ook al vind ik sommige vintage kledingstukken leuk je zult me er niet zo gauw in zien lopen. De geur die je ruikt bij iedere vintage winkel is niet de beste geur die er is, het is alsof er in iedere hoek van de winkel een dode mus ligt. Zo ik kan dan ook mijn hart ophalen dat ik vandaag niks nieuws zal kopen.
Er is 1 ding in Amerika wat me keer op keer blijft verbazen en dat zijn de homeless people. Bedelend en stinkend staan ze naast de winkels. De een kent minder schaamte dan de ander, wat soms zorgt voor vieze taferelen op straat, lees: handen in de broek like no one is watching.
Santa Cruz is niet mijn favoriete plek die ik tot nu toe heb bezocht. Ik kan nu wel zeggen 'been there, done that'.

10. Monterey
Omdat gister me minder goed bevallen de stad keek ik dan ook erg uit naar vandaag, nieuwe ronde nieuwe kansen. Monterey is een beetje een fancy stadje aan de kust. We hebben de auto geparkeerd en een beetje door de stad door gelopen naar de pier. De pieren in Amerika zijn altijd wel leuk om eventjes overheen te lopen. Ze hebben altijd leuke restaurantjes of winkeltjes waar je even gauw een kijkje neemt. Hier was er meer een strijd tussen de restaurants tussen wie de beste clam chowder serveerde. Iedereen probeerde mensen te trekken door samples uit te delen. Ook wij waren verkocht om een soepje te gaat eten in een van de restaurants. We kozen natuurlijk degene met de beste clam chowder. Niet alleen wij vonden dat de beste ook schijnbaar de rest van Monterey. Ze waren al jaar op jaar verkozen tot de beste clam chowder van het jaar.
De soep was zo lekker dat ik me letterlijk ziek heb gegeten. Gelukkig kon ik de rest van de middag lekker achter in de auto op mijn troon uitbuiken. We gingen namelijk door naar highway nr. 1 dit is de highway langs de kust en je hebt hier heel mooi uitzicht over de pacific ocean. Er waren verschillende baaien en eentje had zelfs een mini waterval. Enige nadeel is als je rijdt je niet zo goed kan genieten van de omgeving. Het enige wat ik nog deed is op de weg letten dat ik niet te hard naar beneden ging en vooral niet uit de bocht vloog. Ik was wel verantwoordelijk voor de andere 3 achter mij in de auto en ik wil liever niet iets op mijn geweten hebben. Het voordeel was wel dat mijn driving skills nu weer goed onderhouden zijn.
Toen we eenmaal uit de bergen waren reden we door naar Santa Barbara voor onze volgende slaapplek. Onderweg kwamen we nog gigantische olifanten zeehonden tegen die zich moeizaam voortbewogen over het strand. Het was iets te koud voor mij om lang te blijven dus na de nodige foto's reden we dan ook weer gauw door.

11. Santa Barbara
Een andere stad naar mijn hart. Ook al was ik hier al wel eens geweest het bleef leuk om er nog eens te komen. We zijn begonnen met een rondje over de pier, in Santa Barabara is er niet zo heel veel te zien, terwijl de rest daarna doorliep naar de haven ben ik neer geploft op het strand. Ik was gewoonweg te lui om door de lopen naar de haven terwijl ik dat ook kon zien vanuit mijn plek op het strand. Nadat we weer allemaal verzameld waren hebben we de auto weer gepakt en zijn we naar 'State street' gereden. Dit is zeg maar de hoofdstraat van de stad waar alle winkels te vinden zijn. Toevallig was er vandaag ook de farmers market en dat maakte de straat nog gezelliger dan dat het al was. Lekker doen alsof je geïnteresseerd bent in hun groente en fruit maar stiekem sta je alleen bij het kraampje om te proeven om daarna weer door te lopen naar het volgende kraampje.
De rest van de middag hebben we verder gespendeerd in de winkels kijken of ze nog een goede aanbieding hadden die wellicht in mijn handbagage past.

12. Los Angeles
En alweer is de tijd voorbij gevlogen! Het was vandaag de laatste dag van onze roadtrip. We hebben de ochtend nog in santa Barbara doorgebracht het enige wat er te zien viel hadden we nog niet gedaan. We zijn dus terug naar de stad gereden en een kijkje wezen nemen in het oude courthouse. Het zag eruit als een soort kerk en als je eenmaal binnen was durfde je gewoon niks meer te zeggen omdat alles zo lekker galmde. Als je wilde kon je helemaal door naar boven lopen waar je het hele uitzicht van Santa Barbara kon zien. Prachtig uitzicht en het heeft iets Spaans al zeg ik het zelf.
Daarna zijn we doorgereden naar Malibu. Ik had er de grootste verwachtingen van omdat veel bekende mensen daar een zomerhuis hebben. Maar helaas niets in minder waar dan dat er alleen mooie grote huizen staat, niet zo speciaal dus. We zijn dan ook maar meteen doorgereden naar Santa Monica. Als ik ergens wil wonen in Los Angeles dan is het daar wel, als het niet Beverly hills wordt. Ik ben er nu al een paar keer geweest maar het blijft leuk om door die straat te lopen (third promenade). Je hebt verschillende straat artiesten die hun beste skills uit de kast halen om aandacht te trekken van de passanten. We zijn niet te vergeten in Los Angeles waar iedereen beroemd wil worden.
En als de avond valt is het tijd om terug naar Redondo Beach te rijden. Dit was het dan voor de roadtrip een van de beste dingen die ik ooit heb gedaan!

Liefs,

  • 23 Juni 2013 - 22:00

    Moeders :

    Lief kind,

    Ik vond al je verhalen geweldig! Dat ik de laatste lees terwijl je boven ligt te slapen, maakt het nóg leuker… zó blij dat je er weer bent. X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Actief sinds 18 Sept. 2012
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 23343

Voorgaande reizen:

15 Juni 2015 - 18 Juli 2015

Down under

20 September 2012 - 01 Juni 2013

All American girl.

Landen bezocht: